ITF challenges Gambian president over death in custody

Global union federation the ITF (International Transport Workers’ Federation) has demanded justice following the death in custody this week of Gambian trade union leader Sheriff Diba.

The ITF has challenged President Yahya Jammeh Babili Mansa to take action over the affair, which began earlier this month when Gambian trade unions asked him to lower fuel retail prices in line with the fall in wholesale prices. In response he banned union activities and arrested several union leaders. Shockingly, one of them, Sheriff Diba, died in prison – reportedly after receiving brutal treatment at the hands of the National Intelligence Agency.

In a letter to the Gambian president, ITF general secretary Steve Cotton stated:

I am writing to you to express the Federation’s grave concerns following the arrest of several trade union leaders of the Gambian National Transport Control Association (GNTCA) and the death of one of its leaders, Sheriff Diba, on 21 February 2016 while in detention at the ‘2 Mile’ prison . According to several sources, Sheriff Diba’s death was reportedly as a result of abuse and torture received in the offices of the National Intelligence Agency (NIA).

The ITF understands that the leaders of the GNTCA were arrested and a Presidential order was made to prohibit activities by the union after it submitted a legitimate claim to the authorities for a reduction in the price of fuel. The union had also been campaigning after the failure of negotiations with the Gambian authorities. All detained trade unionists were released following the death of Sheriff Diba.

Such harsh reprisals in response to legitimate trade union activity seriously violate fundamental workers’ rights, which I am sure you know, are enshrined in the Conventions of the International Labour Organization (ILO).

The ITF and its affiliated unions worldwide strongly condemn the dissolution and prohibition of GNTCA activities, the arbitrary and illegal arrests of its leaders and in particular the death of Sheriff Diba, and request that your office makes an urgent intervention to ensure that:

1. All arbitrary and illegal measures concerning the dissolution of the GNTCA and the prohibition of all its activities at national and international levels are lifted;

2. All legal proceedings against the leaders and members of the GNTCA are dropped; and

3. A national commission of inquiry, including members of the GNTCA, is established in order to determine the exact circumstances of the death of Sheriff Diba.

The ITF is also preparing a case regarding Sheriff Diba’s death and the government’s punitive measures against the GNTCA for hearing at the International Labour Organization (ILO) in Geneva. It has, along with the Syndicat des Travailleurs des Transports Routiers du Sénégal - Forces du Changement (STTRS - FC), also launched a LabourStart appeal by which trade unionists internationally can write to the Gambian president demanding an investigation into Sheriff Diba’s death. See www.labourstart.org/go/gambia

Add your comment

All comments

Ladji Coulibaly

146 Days Ago
Le bureau exécutif du SCTCI apprend avec tristesse et désolation la mort du camarade Chérif DIBA du syndicat GNTCA de GAMBIE et présente ses condoléances à la famille éplorée et à tous les camarades syndicalistes de la GAMBIE. Aussi, le Bureau Exécutif s'indigne de cette pratique inhumaine en ce nouveau siècle par l'inobservation des règles élémentaires des normes du BIT relative à la convention 87 (liberté syndicale). Par ailleurs le BEN interpelle les autorités GAMBIENNES à ouvrir une enquête aux fins de déterminer les causes profondes de cet acte et punir les auteurs. Enfin, nous restons à l'écoute de la suite que les autorités Gambienne donneront à cette triste situation.

Geneviève Zongo-Poda

146 Days Ago
C'est avec tristesse que nous apprenons la mort du syndicaliste Gambien. Que le Seigneur console la famille. Paix à son âme

BARTHELEMY KOUASSI

146 Days Ago
C'est avec une grande stupéfaction et une grande indignation que nous avons appris cette triste nouvelle de la disparition tragique de notre camarade. Nous condamnons avec la dernière énergie ce meurtre barbare indigne de la race humaine. Nous apportons notre soutien à toutes les actions entreprises par ITF et tous les autres affiliés. Aussi nous demandons que toute la lumière soit faite sur ce crime crapuleux et que les auteurs de cet assassinat soit sévèrement punis. Le Bureau Exécutif du SYMAPECI Le Secrétaire Général

Kaboré Charles

148 Days Ago
Je déplore la mort de ce vaillant camarade et condamne cet acte barbare du gouvernement Gambien

Rhodes

148 Days Ago
Si revendiquer une meilleure condition nous rend passible d'une peine de mort, comprenons que le mot Démocratie perd tout son sens. La démocratie dans son but substantiel met des personnes "futurs élus" en confrontation pour que celle qui a le meilleur plan social pour ses concitoyens l'emporte aux échéances électorales. Le délégué de tout syndicat a donc le même but noble que le politicien. Comment justifier cette atrocité ? C'est bien dommage la mort du camarade. Le SISPOO réclame justice.

Diomande

149 Days Ago
Le SISPOO déplore la mort du Camarade DIBA et s'insurge contre cette tentative d'élimination de la liberté syndicale en Gambie. Le gouvernement Gambien et notamment le Président se doivent de faire toute la lumière sur cet acte ignoble. Nous présentons nos condoléances à toute la famille.

Ouédraogo Assita

149 Days Ago
Ces actes du gouvernent sont vraiment criminel, c'est inaceptable que ce qui est arrivé à notre chère Frère Shérif Diba, que son âme repose en paix et que justice lui soit rendue

sou sie prosper